Не животни, а хора от приказките дават пример за подражание
Снимка: Guliver / iStock
Децата усвояват по-лесно положителни примери и се учат от книги, в които главните герои са хора, а не животни, облечени в дрехи и с поведение на хора, подобно на Котарака в чизми. Това установиха учени от университета на Торонто.
Децата, включени в проучването им, са на възраст между 4 и 6 години. След четене на приказки те обсъждали характера на героите и какво са разбрали от книгите, пише Prothom Alo.
В хода на проучването хлапетата слушали приказки. за хора или животни, които носели човешки дрехи, говорили с човешки глас и имали поведение на хора. Всеки разказ учил децата да поделят, това което имат, с останалите. А след края на приказката учените оценявали нивото на алтруизъм и доколко поведението на децата се влияе от прочетеното.
Така учените установили, че децата по-лесно усвояват поуки и поведение, когато героите в приказите са хора, а не животни. „Защото животните им липсват човешки качества“, обясняват малчуганите.
„За децата е по-лесно да прилагат знания от ситуации и истории с реални хора. Поуките от тях се възприемат по-лесно и са от полза в ежедневието им“, коментира психоложката Патрисия Ганеа, шеф на проучването.
Децата не се отъждествяват с героите, ако те са човекоподобни животни. Затова подобни приказки не повлияват на алтруизма им, обясняват учените.
„За родители и за възпитатели е важно внимателно да подбират книгите, ако искат да постигнат възпитателен ефект, промяна на поведението и изграждане на определен тип поведение у децата“, обясняват учените. И съветват родителите да четат истории, в които главните действащи лица са хора.
Мона Василева
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари